Go west in Oostende

Posted by Ralf on maart 2nd, 2013 filed in Vluchtverslagen

Oostende; een luchthaven waar ik al een paar keer geweest ben, tijdens een solovlucht in de eerste fase van mijn opleiding tot piloot, tijdens een weekend navigatie met mijn instructeur en 2 andere leerlingpiloten en later nog eens om over het strand te wandelen. Het mooie aan Oostende is dat het een relatief korte vlucht is, een gecontroleerd veld met alle toeters en bellen en een mooie dagbestemming. Ideaal om dus met vliegvriend Ralf nog eens naar toe te vliegen!

Ralf zou de heenweg vliegen, ik de terugweg. Zijn route was gepland via Antwerpen en Gent. Mijn route via de zuidkant van Brussel. Paar VORs erin, maar vooral navigeren op basis van visuele referenties.

Na de controle van het vliegtuig, het tanken en toestemming van de pleincommandant konden we weg. We pakken hoogte en vliegen naar punt Lummen, waar de navigatie start. Hoewel het zicht op de grond door heel Belgie meer dan 10 kilometer is, valt het in de lucht wat tegen. Nog voldoende, maar we hadden allebei meer verward. Terwijl we naar Antwerpen vliegen wordt het toch al wat beter.

Antwerp Tower klaart ons voor een direct naar NIK. Even denken we allebei dat we de baan van Antwerpen zien, maar we snappen het water rondom de landingsbaan niet goed. En Antwerpen lijkt ook wel erg klein. Het klopt ook niet met de time en heading die Ralf uitgerekend heeft. Crossreferentie met andere punten op de grond, en het blijkt het stadje Lier te zijn. Vertrouw op je berekening dus! Goed om daar weer eens aan herinnerd te worden.

Na NIK komt Gent in zicht en gaan we Oostend Approach oproepen. Daar is het al wat drukker op de frequentie, komen meer mensen die kant op en de vliegschool is ook druk bezig met oefeningen. We vliegen voorbij Brugge en zien de runway liggen. Dat is het signaal om naar Oostend Tower te gaan, en we mogen een righthand downwind runway 08 vliegen. Ralf lijnt het toestel mooi op met de runway en met een prachtige landing zijn we in Oostende. En zoals het hoort op Oostende; de follow-me car die je naar de apron begeleidt. Welkom in Oostende!

De follow-me car brengt ons naar het luchthavengebouw; de chauffeur is super enthousiast en vertelt honderduit over de stad Oostende en wat er allemaal te doen is. Helaas hebben we niet al te veel tijd en besluiten we voor een korte lunch op het vliegveld. Maar genoeg tips om nog eens terug te komen.

De lunch in het Bel-Air restaurant is uitstekend. We vertrekken weer terug naar het vliegtuig, even afrekenen bij de gele C en vragen om wat brandstof; we zouden het terug moeten redden, maar er is wel wat tegenwind, dus geen risico.

We worden weer bij het vliegtuig gedropt en even later komt de tankwagen aanrijden. Die balen een beetje van de hoeveelheid brandstof (28 liter) die ze moeten tanken, maar goed, dat is hun probleem: we nemen geen risico om een statistiek te worden.

Oostende Ground klaart ons voor de taxi, en na de runup mogen we ‘line-up and wait’ . Op de baan staat nog een helikopter in training, en na wat aansporingen van Tower op weg te vliegen vertrekt ie na een paar minuten en kunnen we ook weg.

De route leidt ons naar Affligem VOR, maar op visuele referentie door de snelweg te volgen. Na Affligem moeten we zuidelijk om Brussel te vermijden, dus dat is een mooie oefening om eens een intercept van een VOR radiaal te doen. Dat lukt prima.

Uiteindelijk komen we bij Waterloo, makkelijk herkenbaar door het monument wat daar staat. Dan is het even druk navigeren, via VORs en visual reporting points om door de Beauvechain TMA te vliegen zonder te dicht bij het militaire vliegveld aldaar te komen.

En dan is Hasselt alweer in de buurt. We roepen Hasselt Radio op, geen gehoor, dus we vliegen over het vliegveld. De baan is gedraaid volgens het signalenvierkant. Prima, Runway 27 en dat melden we op de radio. Daarop komt er een reactie van een collega piloot dat het toch echt runway 09 is. We vragen nogmaals bevestiging, nee het is echt runway 09. OK. Geen probleem. Ik join downwind voor 09. Op final begint ineens een andere piloot die op de grond staat met zijn vliegtuig op de radio te melden dat het toch echt 27 is. Een andere piloot, die tijdelijk de toren beklimt meldt 09. Onduidelijkheid alom, maar ik hang intussen short final, dus ik meld dat ik ga landen. Ralf kijkt mee of er niemand aan de andere kant klaarstaat of aan komt vliegen, ik ben helemaal klaar voor een go-around, maar we kunnen hem netjes op de baan zetten.

In de vliegclub wordt nog even nagepraat over dat runway verhaal: de wind was 1 of 2 knopen en dus had een piloot die wilde vertrekken besloten om de baan naar 27 te draaien, zonder daarover de rest te informeren. Toen wij boven het veld vlogen was er nog iemand touch & go’s aan het doen op 09, dus vandaar dat Hasselt Radio ons meldde dat 09 in gebruik was. Allemaal geen schoonheidsprijs en vooral niet handig van die piloot die zelf de baan draait om dat niet te melden en vooral niet een discussie over de radio te starten terwijl wij op short final zijn. Die discussie kan ook 2 minuten later lijkt me.

Met weer wat leerpunten verder een prachtige vliegdag afgesloten, op naar een mooi vliegseizoen 2013 !