Boek review: Vliegtuigen – vrijheid en mobiliteit

Posted by Ralf on februari 14th, 2011 filed in Review

Als piloot kijk je altijd vol belangstelling naar de lucht, altijd hopend op een vliegtuig dat overkomt. Een echte spotter word ik vast niet, maar de geschiedenis van vliegtuigen en de mogelijkheden interesseren me wel. Het boek: “Vliegtuigen – vrijheid en mobiliteit” geeft een overzicht van de verschillende vliegtuigen door de jaren heen.

Het boek heeft de vliegtuigen in verschillende groepen ingedeeld, passagiersvliegtuigen, sport- en lesvliegtuigen, vliegtuigen die op water kunnen landen en opstijgen en een aantal militaire groepen. Per groep worden op alfabetische volgorde van de bouwer een aantal belangrijke vliegtuigen beschreven, meestal een stuk geschiedenis, altijd aangevuld met een aantal statistieken zoals kruissnelheid en vliegbereik.

Achterin het boek zit een legenda van alle genoemde vliegtuigen. Die is niet altijd even handig. Zoeken op Concorde vind je hem niet. Bladerend door het boek kom je hem echter wel tegen, maar bij de “A”, omdat de Concorde door Aerospatiale/BAe gebouwd is. Dan moet je toch al een aardige kenner zijn om dat te vinden. Gelukkig zijn de meeste andere vliegtuigen bekend onder hun fabrikant naam.

Het boek is vertaald uit het Duits, dus het is in Nederland moeilijk te verkrijgen. De vertaling is wel goed, op een paar kleine dingen na, waardoor je wel het gevoel krijgt dat de vertaling niet door iemand is gedaan die helemaal thuis is in de luchtvaart. Dit is verder niet storend. Mocht je geinteresseerd zijn in vliegtuigen, dan is dit boek een mooi naslagwerk om regelmatig eens in te bladeren.

Titel: Vliegtuigen – vrijheid en mobiliteit
ISBN: 978-3-625-11742-1
Uitgever: Naumann & Gobel